Повоєнне відновлення України
Публічний діалог щодо повоєнного відновлення України було розпочато ще по заврешенню першої фази повномастабної війни навесні 2022 року. Окремі громадські активісти у співпраці з керівниками центральних органів влади опрацювали План відродження України і представили його міжнародній спільноті у швейцарському місті Лугано 4 липня 2022 року. Однак лише нині процес формування бачення, стратегій та проектів відродження економіки України набуває дійсно масового характеру та належного змісту. Запрошуємо членів ГС АСУ до участі в цьому процесі.
Аналітичний центр Аграрного союзу України збирає інформацію про потреби аграрного сектору на етапі післявоєнного відродження:
а) у вирішенні проблем, які перешкоджають здійсненню поточної сільськогосподарської діяльності на державному, інфраструктурному та регіональному рівнях,
- Довідково: під час війни гостро стояли питання убезпечення земельних активів сільгосппідпримств на окупованих територіях, уточнення визначення колабораційної діяльності згідно міжнародному законодавству, питання функціонування фінансової та податкової системи в умовах воєнного стану, напрямів державної підтримки
б) у реалізації проектів післявоєнного інвестиційного, інфраструктурного та кооперативного розвитку аграрних підприємств України
- Довідково: попередньо в ГС АСУ визначено наступні проекти післявоєннгого розвитку: організація прямих поставок сировини на постійній та довгостроковій основі для переробників в ураїнах ЄС, будівництво мережі заводів з виробництва біопалива за ліцензіями міжнародних компаній та з їх участю, реалізація проектів у всіх напрямах та на всіх етапах аграрної логістики, включно з трубопроводами
!!! Будь ласка, надавайте інформацію із зазначених питань через гугл-форму або на адреси ac.agrouu@gmail.com, agrouu@gmail.com
Засади надання міжнародної підтримки надані в документі КОММЮНІКЕ від ЄВРОКОМІСІЇ та ЄВРОПАРЛАМЕНТУ, ЄВРОПЕЙСЬКОЇ РАДИ, ЕВРОПЕЙСЬКОГО СОЦІАЛЬНОГО та ЕКОНОМІЧНОГО КОМІТЕТУ та КОМІТЕТУ РЕГІОНІВ "ДОПОМОГА УКРАЇНІ І РЕКОНСТРУКЦІЯ", прийнятому 18 травня 2022 року у Брюсселі:
- Відбудова України має бути добре інтегрована в європейську та світову економіку на засадах: права власності УКраїни на відбудовані об'єкти, тісне співробітництво і координація з країнами та організаціями, які надають підтримку, стратегічне партнерство України з ЄС за рахунок: мобілізації ресурсів на регіональному та місцевому рівнях, кооперації подібних структур, реалізації програм в рамках партнерства між містами та регіонами в ЄС та Україні
- Відбудова країни, особливо інфраструктури, системи охорони здоров’я, житла і шкіл, як і цифрова та енергетична стійкість має здійснюватися відповідно до найновітніших європейських політик та стандартів
- Продовження модернізації держави і її інституцій для отримання впевненості у належному врядуванні і поваги до верховенства права, шляхом забезпечення дієвості адміністративної підтримки і технічної допомоги, включно на регіональному та локальному рівнях
- Реалізація низки заходів щодо інфраструктури і регуляторних актів, спрямованих на поглиблення економічної і соціальної інтеграції України і її населення відповідно до зробленого ними європейського вибору
- Підтримка відновлення української економіки і суспільства шляхом просування сталої і інклюзивної економічної конкуренції, сталої торгівлі і розвитку приватного сектору з одночасним здійснення зеленої і цифрової трансформації країни
Організаційна рамка для відновлення: УКРАЇНСЬКА ПЛАТФОРМА РЕКОНСТРУКЦІЇ (THE UKRAINE RECONSTRUCTION PLATFORM) як єдине вікно для всіх дій на підтримку відновлення України, яке управляється Єврокомісією і Урядом України, Верховна Рада і Європарламент беруть участь як наглядачі. Ця платформа збирає докупи країн-членів ЄС, двосторонніх та багатосторонніх партнерів, міжнародні фінансові інституції
Правова рамка для відновлення: ‘ВІДБУДОВА УКРАЇНИ’ (‘REBUILD UKRAINE’ FACILITY) – це основний правовий інструмент підтримки з боку ЄС через систему грантів і кредитів в рамках бюджету ЄС. Цей інструмент передбачає прозорість, підзвітність і належне управління коштами. Фінансові механізми ЄС надають найкращі можливості для убезпечення та належне використання фондів. Він має надати впевненість, що інвестиції – включаючи стратегічну цифрову, транспортну і енергетичну інфраструктуру – надаються у відповідності до політик та стандартів ЄС відносно упередження зміни клімату і збереження навколишнього середовища. Цей інструмент повинен мати спеціально створену структуру, яка перебуває у власності України.
Ці рамки мають допомогти подальшій інтеграції економіки України в єдиний ринок, покращити бізнес середовище для залучення необхідних прямих іноземних інвестицій, підтримати створення робочих місць і поступове наближення до законодавства ЄС.
Особливо наголошено на належному врядуванні, верховенстві права, надійному управлінні фінансами, а також впевненості у відсутності корупції і доброчесності.
- У порівнянні з ситуацією станом на травень-червень 2022 року якість проекту Плану відродження України суттєво підвищена. Однак вона лишається незадовільною з точки зору забезпечення виконання завдань успішного повоєнного розвитку України в період набуття її членства в ЄС перш за все через неналежне використання сучасного демократичного та ринкового інструментарію для державного та галузевого управління.
- Розробники мають володіти згаданим вище інструментарієм на принципово іншому професійному рівні.
- При визначенні напрямів та завдань досягнення стратегічної мети мають застосовуватися рейтингові оцінки, які показують реальну актуальність питань та забезпечують у наступному результат від їх запровадження на практиці. Так само рейтингово, мають визначатися сфери та предмети законодавчого регулювання.
- План відбудови не може бути прив‘язаним до проектів, які обрані непрозоро і не відкриті для громадянського суспільства та бізнесу.
Очільники вищих органів влади України станом на кінець жовтня 2022 року з документом ЄС і запропонованими у ньому механізмами післявоєнного відродження України в цілому не знайомі.
- Старікова Лариса Валеріївна
- 24 жовтня 2022 р.
- 0