Геннадій Новіков: держава має ліквідувати монополію «Укрзалізниці» у сфері вантажних перевезень

Геннадій Новіков: держава має ліквідувати монополію «Укрзалізниці» у сфері вантажних перевезень

Держава має створити умови для допуску приватних компаній до забезпечення вантажних перевезень локомотивами та ліквідувати монополію «Укрзалізниці» у цій сфері. Адже низька якість роботи та неправильні управлінські рішення керівництва «Укрзалізниці» призвели до того, що українські аграрії втрачають мільярди гривень, українці залишаються без роботи, а держава без мільйонних надходжень у вигляді податків. Таку думку за підсумками зустрічі представників Всеукраїнського аграрного форуму з Віце-прем'єр-міністром Володимиром Кістіоном висловив Голова Громадської спілки «Аграрний союз України» Геннадій Новіков.

Ключовою помилкою державного залізничного монополіста, на його переконання, є рішення про закриття нерентабельних станцій, де свою продукцію завантажували українські сільгоспвиробники. Фактично на початку червня припинило свою діяльність 99 з 528 станцій з відвантаження зернових.

«Більшість цих станцій були розміщені поруч з елеваторами. Тож фермери втратили можливість приймати та завантажувати вагони у безпосередній близькості до місць зберігання своєї продукції. Замість звичних 20 кілометрів до товарної станції, що раніше було середнім показником, аграріям доводиться везти зібраний врожай подекуди понад 300 кілометрів», - наголосив Голова ГС «АСУ».

Він повідомив, що паралельно «Укрзалізниця» здійснила ще один удар по аграріях, запропонувавши збільшити з початку року тарифи на перевезення сільгосппродукції аж на 120%. Через це, чимало фермерів почали возити своє збіжжя прямо до портів фурами. Це, з одного боку, перенавантажує й так далеко не найкращі автомобільні дороги. А з іншого – робить бізнес багатьох сільгоспвиробників нерентабельним і змушує їх закривати свої компанії.

«Порівняно з аналогічним періодом минулого року вартість доставки до портів пшениці зросла на 12 доларів США за тону, а кукурудзи – аж на 18 доларів. Зараз ми очікуємо подальшого зростання вартості через необдуману політику «Укрзалізниці», яка фактично знищує український аграрний бізнес. Якщо європейський фермер, за умов поставок продукції на борт судна за власний рахунок, отримує на руки близько 75% від вартості товару, на світовому ринку, то в Україні в середньому цей показник коливається від 50% до 60%», - підкреслив Геннадій Новіков.

І це при тому, що сільськогосподарський сектор є основним локомотивом української економіки. Для прикладу, минулого року дохід від експорту продукції аграріїв сягнув майже 18 млрд дол., а це 41% відсоток усього вітчизняного експорту. Якщо врахувати, що на зовнішні ринки йде близько 50 мільйонів тон зернових, втрати аграрного сектору країни сягають щонайменше 600 мільйонів доларів, або майже 17 мільярдів гривень.

«Ми займаємо чітку й зрозумілу позицію – замість підвищення тарифів та закриття станцій, необхідно ліквідувати монополію «Укрзалізниці» в галузі перевезень та допустити приватні компанії не лише до забезпечення ринку вагонами, а й локомотивами», - заявив Голова ГС «АСУ».

Розвивати свій бізнес зможуть не лише великим сільськогосподарським корпораціям, які можуть одразу заповнити маршрутну партію в 54 вагони, а отже є пріоритетними для «Укрзалізниці». Наявність достатнього локомотивного складу дасть можливість обслуговувати невеликі станції, збирати з кожної по 3-4 вагони, забезпечуючи потреби невеликих агрокомпаній. Адже нині вагони на невеликих станціях можуть простояти кілька тижнів, оплачувати які доводиться фермерам.

«Без цього всі заяви чиновників про підтримку малих і середніх фермерських господарств залишаться лише гарними словами, не наповненими жодним змістом і жодними реальними кроками», - зазначив Геннадій Новіков.

Більше того, саме відсутність достатньої кількості локомотивів «Укрзалізницею» зазначена як основна причина закриття станцій. Тож допуск на ринок приватних компаній дав би можливість уникнути цього кроку, забезпечити аграріїв необхідної інфраструктурою та зберегти робочі місця. Разом з тим, держава б виконала одне з ключових завдань – підтримки українського села.

«Нерентабельні станції здебільшого розміщені у віддалених регіонах, у невеликих населених пунктах. Однак там нерентабельні і медицина, і дитсадки зі школами. Та це не значить, що їх треба закривати, кидаючи людей напризволяще. Фактично, знищуючи інфраструктуру, ми знищуємо можливості для подальшого розвитку таких територій. А для більшості з них – це єдина можливість вижити, не припинити своє існування. Запропонована нами ініціатива зможе позитивно відобразитися на соціальному й матеріальному становищі невеликих населених пунктів», - підкреслив Геннадій Новіков.

Він також повідомив, що на ім’я Прем’єр-міністра Володимира Гройсмана було направлено листа за підписом представників громадських організацій та депутатів з пропозиціями покращення критичної ситуації, яка склалася у сфері залізничних вантажних перевезень.

Окрім вже названих пропозицій, у листі озвучено низку інших ініціатив, спрямованих на удосконалення роботи «Укрзалізниці» у цій сфері:

       Забезпечення прозорого розподілу вантажних вагонів не в «ручному» порядку, а за допомогою автоматизованої системи «Управління пересилкою порожніх вагонів».

       Зменшення часу обігу вантажних вагонів для здійснення вчасної доставки вантажів.

       Скасування пріоритетності надання вагонів-зерновозів для відправницьких маршрутів.

       Збільшення інвестицій у будівництво та придбання нових вагонів та локомотивів.

       Запобігання розкраданню вантажів та можливість залучення працівників приватних охоронних фірм для збереження товарів.

       Запровадження компенсацій з боку перевізника у випадку простоювання поїзда чи порушення строків доставки, а також за подачу непридатних для перевезення вагонів, тощо.

  • Фостій Марина
  • 24 жовтня 2018 р.
  • 0