Геннадій Новіков: ліцензування ємностей не виведе обіг пального з тіні й вдарить по малих сільгоспвиробниках
Запровадження обов’язкового ліцензування усіх ємностей для зберігання пального не допоможе вивести на світло тіньовий ринок «сірого» пального. Натомість цей крок стане серйозним ударом для сільгоспвиробників та створить плодюче підґрунтя для корупції. Про це під час зустрічі представників Громадської спілки «Аграрний союз України» з представниками Нафтогазової Асоціації України та Державної фіскальної служби сказав голова ГС «АСУ» Геннадій Новіков.
В роботі круглого столу взяли участь Президент Нафтогазової асоціації України Неля Привалова, начальник відділу адміністрування акцизного податку Управління адміністрування податків і контрольної роботи Департаменту податків і зборів з юридичних осіб ДФС Андрій Філозоп, в.о. завідувача сектору контролю за виробництвом та обігом пального управління ліцензування та організації контролю за обігом підакцизних товарів Департаменту податків і зборів з юридичних осіб ДФС України Балануца Олександр, експерт з питань оподаткування та бухгалтерського обліку Цап Володимир, експерт ГО "Інститут податкових реформ" з питань оподаткування сільськогосподарських товаровиробників Ельвіра Ткачова та керівник аналітичного центру ГС «АСУ» Старікова Лариса.
«Немає сумніву, що держава має впорядкувати як рух пального, так і його зберігання і боротися з тіньовим ринком. Однак, запровадження ліцензування всіх ємностей, в яких виробники зберігають пальне для власного виробництва, жодним чином не здатне вирішити заявлену проблему й вивести тіньову торгівлю нафтопродуктами на світло. Ті, хто працювали поза межами законодавчого поля раніше, й після запровадження цих норм не стануть ліцензувати цю діяльність», - наголосив Геннадій Новіков.
Натомість, підкреслив він, запровадження таких ліцензій створює додаткове навантаження на сільгоспвиробників. Особливо негативно воно відіб’ється на дрібних сільгоспровиробниках. Адже за підрахунками експертів Аграрного союзу України, наявності вже відведеної для цих потреб землі отримання ліцензії обійдеться щонайменше в 36 тисяч гривень, тоді як в рік на пальне вони витрачають 30 тисяч грн. Для невеликих господарств – це дуже суттєві витрати.
«Якщо ж земля для таких потреб ще не відведена, то оформлення всіх паперів потребуватиме не лише значного збільшення витрат, а й чимало часу. Більшість підприємств просто не встигнуть пройти через всі кола української бюрократичної системи. Таким чином, законодавець штовхає підприємства на порушення закону, за яке органи ДФС зможуть штрафувати аграріїв на 500 тисяч гривень. Знаючи наші українські реалії і специфіку роботи контролюючих органів, ми констатуємо, що такий підхід фактично може стати базою для формування нової корупційної схеми. Інспектор, який прийде з перевіркою, навряд чи буде проти «домовиться» за половину вартості штрафу і не помітити порушення», - підкреслив голова ГС «АСУ».
Він зауважив, що набагато більше користі в процесі детінізації могло б принести введення єдиного податку з гектара.
«Як тільки ми змусимо підприємства звітувати про те, скільки землі вони обробляють, ми точно знатимемо, скільки на ці потреби йде пального. Тоді тіньовий обіг зникне сам по собі. І це буде по-справжньому дієва норма», - додав очільник Аграрного союзу України.
З іншого боку,
щоб уникнути корупційних ризиків та зайвого навантаження на фермерів, можна запровадити для малих форм
господарювання спрощену систему ліцензування за заявочним принципом. Для
прикладу, фермерське господарство, яке обробляє до
За його словами, слід враховувати практичний досвід діяльності аграріїв, щоб прописані в законодавстві норми не розбігалися з реальністю. Голова Аграрного союзу України підкреслив, що представники спілки й надалі проводитимуть постійний моніторинг ситуації навколо цього питання та підтримуватимуть конструктивні пропозиції на вирішення цього питання.
Геннадій Новіков подякував Президенту Нафтогазової асоціації України Нелі Приваловій та представникам ДФС Андрію Філозопу та Олександру Балануці за констуктивний діалог та готовність спільно напрацювати прийнятний для всіх варіант. Це приклад конструктивної роботи всіх сторін по удосконаленню законодавства.
- Фостій Марина
- 31 липня 2019 р.
- 0