Нарада з обговорення розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції реформування інституту саморегулювання в Україні»

Уряд намагається "протягнути" Концепцію реформування інституту саморегулювання в Україні всуперіч думки громадськості.

Підходи до становлення системи галузевого саморегулювання в Україні, засновані на принципах самоорганізації, які ГО "Аналітичний центр Аграрного союзу України" розвиває за участю 6 галузевих асоціацій і 1 технічного комітету стандартизації, поділяють також і представники галузей, не пов'язаних із сільським господарством та виробництвом харчової продукції. Зокрема, президентом Ліги українських підприємств - виробників взуття, шкіргалантереї, хутрових виробів та шкіряних товарів, екс-керівником Департаменту розвитку підприємництва та регуляторної політики Міністерства економічного розвитку та торгівлі Олександром Бородинею було ініційоване проведення наради з обговорення розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції реформування інституту саморегулювання в Україні». Нарада відбулась 22 березня 2018 року за адресою вул. Антоновича, 174.

Однак з попереднього спілкування з заступником директора Департаменту розвитку підприємництва та регуляторної політики - начальником управління розвитку адміністративних послуг Мінекономрозвитку Валерієм Прокопцем з'ясувалося, що профільне міністерство намагається обмежити участь опонентів у дискусії. З огляду на обмежену кількість стільців представникам нашого проекту було запропоновано лише 2 місця, хоча практично всі учасники виявили бажання взяти участь у нараді. Зрештою з'ясувалося, що вільних стільців в залі виявилося досить багато :) Під час обговорення деякі фахівці просто зачитували підготовлені заздалегідь письмі відгуки. А автори Концепції реформування інституту саморегулювання в Україні вже після проведення наради взагалі спробували вдатися до адміністративних методів стримування опонентів...

Підкреслюючи гостроту проблеми забезпечення безпечності і якості аграрної і харчової продукції в Україні, необхідність термінового впровадження в практику діяльності вітчизняних підприємств всього спектру стандартів, спрямованих на убезпечення продукції, технологічних процесів, захист праці і довкілля, у тому числі дотримання принципів НАССР, звертаємо увагу на необхідність дотримання таких фундаментальних засадничих принципів:

- стаття 6 Угоди про асоціацію "Україна-ЄС"  вимагає наближення позицій і застосування спільних принципів при реформуванні внутрішніх політик. і в ЄС, і в країнах Європи відсутне законодавче регулювання галузевого саморегулювання (воно існує, хіба що, в Росії), натомість бурхливими темпами розвиваються, гармонізуються системи стандартизації і сертифікації - саме над цим повинен працювати Уряд України, який має досить напружені зобов'язання з імплементації Угоди про асоціацію,

-  стаття 5 Конституції України зазначає, що ніхто не може узурпувати державну владу, навіть визначені нею окремі інститути громадянського суспільства, а стаття 19 Конституції України встановлює, що ніхто не змушений робити те, що не передбачено законодавством - тож навіть якщо й буде прийнятий закон про саморегулівні організації, яким делеговане встановлення обов'язкових до виконання вимог, свою діяльність вони будуть змушені реалізувати виключно через закони, а не через власні нормативні документи,

- галузеве саморегулювання тісно пов'язане з діяльністю технічних комітетів, системами стандартизації і сертифікації - всі ці сфери є вузькопрофільною професійною діяльністю, отже нагляд за їхньою діяльністю боку владних інституцій, які зазвичай не мають необхідної кваліфікації, зайвий, а звинувачення в "приватизації корупції" можуть висувати лише ті, хто не знайомий з тим, що кожна система стандартизації має стандарти щодо формування нормативних документів і жосить чіткі і жорсткі стандарти для організацій, які здійснюють інспектування.

Учасники наради погодилися, що в суспільстві існує запит на саморегулювання і його потрібно задовольняти, а ідею запровадження саморегулювання - популяризувати. Однак поки що підходи до розвитку галузевого саморегулювання у влади і в громадськості кардинально відмінні.

Принагідно наводимо також думку фахівця проекту за напрямом міжнародного досвіду Сергія Щербини про те, що роль держави у регуляторних процесах в світі поступово зменшується. Країни-лідери світового прогресу взагалі відмовились від терміну "державне управління", а використовують термін "публічне управління", що передбачає широке залучення до процесів управління і регулювання крім держави ще й приватного сектору та громадських організацій. Коли органи державної влади України хочуть регулювати саморегулювання, то вони копіюють у своїх діях, здебільшого, процеси, які відбуваютсья в Росії, хоча на словах декларують євроінтеграційні гасла. Як свідчить міжнародний досвід, в усьому світі роль держави в процесах регулювання постійно зменшується і переосмислюється. Одна з причин прискорення такого переосмислення - це впровадження e-governance, де все стає прозорим і незабюрократизованим. 

 

 

  • Старікова Лариса Валеріївна
  • 30 березня 2018 р.
  • 0